.

הגיע תחילת החודש. אנחנו מסתכלים בחשבון הבנק… לא נראה שיש המון ובטח לא כמו שהיינו רוצים.

אז משלמים משכורות לעובדים.

משלמים לנותני השירותים.

משלמים לספקים.

משלמים מיסים.

ובסוף לוקחים קצת גם לעצמנו. לא כמו שהיינו רוצים.

 

אז מה עושים עם בעיית חוסר הכסף התמידית הזו?

כמה קשה שלא נעבוד, זה לא מצליח להתרומם…

 

יש לי חדשות משמחות…

חוסר כסף זו לא בעיה.

חוסר כסף זו תוצאה!

 

הבעיה מסתתרת בדרך כלל באחד מעמודי התווך של העסק.

אתם יודעים, שרשרת חזקה בדיוק כמו החוליה החלשה ביותר שלה.

אם לשולחן יש רגל אחת שבורה, הוא מתנדנד או אפילו נופל.

 

לכל עסק יש 7 עמודי תווך שצריכים להיות מסודרים בעזרת תהליכים אוטומטיים ופרוצדורות, כדי שהעסק יוכל לגדול בצורה יציבה, להיות משגשג ולאו דווקא יהיה  תלוי בכם כדי לפעול.

ואלו הם העמודים הראשיים:

מנהיגות – העסק חייב להיות בבואה אמיתית שלכם. כדי שיוכל לשגשג בלי לשחוק אתכם הוא חייב לשקף את הערכים שלכם ואת החזון שלכם. אלו אולי נשמעות מילים מנופחות שלאו דווקא קשורות לעסקים אבל הם המהות של הכל. לנו, כבני אדם, יש דברים שחשובים יותר ודברים שחשובים פחות, דברים שמדברים אלינו יותר וכאלה שפחות, פתחנו את העסק למטרה מסוימת וזה חייב להשתקף בעסק. העובדים צריכים לדעת את זה, הם חייבים להתאים ל DNA שלנו ולא אנחנו ל"שגעונות" שלהם. אם החלק הזה בעסק לא מסודר היטב, תמיד יהיו חיכוכים עם העובדים, נותני השירותים ואנחנו לעולם נהיה בלב הסערה.

מיתוג – מה מרגיש הלקוח כשהוא שומע את שם העסק שלך? זהו אחד החלקים החשובים והכי חמקמקים, במיוחד עבור בעלי עסק עסוקים. מיתוג העסק חייב להיות מוגדר בצורה אסטרטגית שתתאים לכם. ולאחר הגדרתו הקפדנית הוא צריך להיות מוטמע בכל חלקי העסק הבאים באינטראקציה עם כל הגורמים הפועלים בעסק. לא מדובר רק באתר האינטרנט, הברושורים והגרפיקה השיווקית, זה שזור בכל מקום. החל מהמענה הטלפוני ועד קוד ההתנהגות בין העובדים. מיתוג "אקראי" (מה שקיים ברוב העסקים שאינם מזנקים) מייצר אצל הלקוחות בדיוק את זה: יחס אקראי, לפעמים טוב, לפעמים רע ולפעמים רע מאוד.

 

שיווק – השיווק חייב להיות מופנה רק ללקוחות המתאימים לך. תהליכי השיווק חייבים לסנן אותם משאר המתעניינים שבעיקר עושים רעש ומבזבזים זמן יקר. המפתח הוא ליצור תהליך שיגרום ללקוחות המתאימים דווקא לפנות אליך, במקום שאתה אליהם. והכי יפה שהכל יהיה אוטומטי כדי שלא תצטרך להתעסק עם זה לאחר ההקמה.

 

מכירות : מכירות הם הלב הפועם של כל עסק. עסק שלא מוכר – חדל מלהתקיים. כאן חשוב לוודא שמערך המכירות פועל בצורה אסטרטגית עם השיווק ומתנהל בצורה תהליכית כדי שלא נצטרך לסמוך על שום כישרון מיוחד של איש מכירות כוכב זה או אחר.

נקודה חשובה: כל פניה של לקוח אל העסק צריכה להסתיים במכירה כלשהי, גם אם התקשר כדי לשאול שאלה, לבקש תמיכה או כל סיבה אחרת שלא תהיה.

 

אופרציה: כדי שהעסק יתנהל בצורה רגועה ויעילה צריכים להגדיר את כל התהליכים בעסק בצורה ברורה וסדרתית. כשאתה נוהג במכונית, אתה כבר לא צריך לזכור ללחוץ על הגז ולהביט במראה, זה קורה אוטומטית, אבל רק לאחר ש"הטמעת" את זה. דבר דומה צריך לקרות בעסק, כל תהליכי האופרציה צריכים להיות מוגדרים היטב ומוטמעים , מה שנקרא: לזכור כדי לשכוח.

 

פיננסים: עסק משגשג בנוי על מספרים, לא על אינטואיציה. זה אולי לא סקסי ולא תמיד הכי מושך אבל זו המציאות. עסקים מצליחים מכירים את המספרים ודואגים לבנות את האסטרטגיה כך שבכל זמן נתון יהיה בעסק תזרים מזומנים חיובי והכנסות גדולות מהוצאות. בכל נקודת מפתח בעסק מוכנסים תהליכי בקרה שדואגים לצד הפיננסי להישאר מאוזן. חשוב לדעת להיוועץ בגורמים המוסמכים בתחומים השונים כגון יועץ מס ותיק או יועצי ריביות איכותי כדי ליעל את התהליך הפיננסי בחברה.

 

ניהול: כדי שהעסק ישגשג לאורך זמן, יהיה רווחי ורגוע זה בדיוק ה"דבק" שמחזיק הכל יחדיו. כל העובדים צריכים להיות בעלי סט ערכים דומה ולהתאים לקו המנחה שמוביל בעל העסק. כולם פועלים כצוות, העסק לא מבוסס על הישגים אישים אלא על הישגים של כל הקבוצה. קיימת מטרה משותפת שמלכדת את כולם וזה משתקף בכל חלקי פעילות העסק.

 

ואם אלו עדיין לא מסודרים ואוטומטיים אצלכם, ממליצה שתעברו לעבוד על העסק במקום בתוך העסק.

זו הדרך היחידה להיות הבעלים האמתיים של העסק ולא עוד אחד מהעובדים בו!